Villkor för lånebil vid service och reparationer.

Du får använda lånebilen som din egen – med några undantag.
• Du får inte låna ut den annat än till familjemedlem och kom ihåg att det är alltid du som
har ansvaret för bilen och för att föraren har tillstånd att köra.
• Du får inte använda bilen för övningskörning utan tillstånd från Mekonomen Bilverkstad
(nedan benämnt MBV).
• Du får inte bedriva taxi- eller budbilsverksamhet med bilen, inte dra, skjutsa eller
flytta annat fordon med den och inte vara med i motortävling.
Om bilen blir stulen, skadas eller går sönder.
• Du måste alltid meddela MBV om något händer med bilen varvid du informeras om
vad du skall göra. Om du måste reparera bilen för att kunna köra den får du göra det
för max 1 250 kr inkl. moms utan att först fråga uthyraren. Du får tillbaka pengarna
mot uppvisande av kvittot.
• I försäkringsfall måste du omgående göra skadeanmälan till MBV.
• Vid parkeringsskada gäller i stort samma regler som om du själv äger bilen.
Det är du som skall göra polisanmälan och lämna denna tillsammans med skadeanmälan
till MBV.
• Vid stöld skall du polisanmäla detta på den ort bilen blev stulen och lämna kopia av
anmälan till MBV.
• Lånebilen är helförsäkrad, dock finns inte någon försäkring som täcker stöld av
bagage eller last.
• Du måste alltid fullfölja nödvändiga skadeanmälningsrutiner (försäkringspapper
finns i bilens handskfack). Särskild "ungdomssjälvrisk" på 1.500 kr gäller om föraren
är under 24 år och är vållande till trafikskada.
När du ska lämna tillbaka bilen.
• Om ni inte kommit överens om något annat, ska bilen lämnas på samma plats
där du hämtade den och under MBVs normala öppettider.
• Om bilen är vanvårdad och mer nedsmutsad än den blir vid normal användning,
har MBV rätt att ta betalt av dig för rengöring och städning.
Ditt ansvar mot MBV.
• Du har ansvaret för att driftskostnad och eventuellt hyresbelopp betalas i rätt tid.
Information om aktuella debiteringar får du vid bokning av lånebil.
• Du har ansvaret för om bilen skadas eller stjäls under hyrestiden och skall betala ersättning
till MBV för skador som du svarar för med ett belopp motsvarande reparationen eller i
förekommande fall självrisken.
• Du är skyldig att betala böter, skadestånd etc, som kan drabba MBV p g a att du
kört vårdslöst, för fort, felparkerat o.s.v. För avgifter/böter som du inte betalar utan MBV
tvingas göra detta åt dig, debiteras du 200 kronor inkl. moms för varje förseelse utöver det
aktuella beloppet.
• Du måste alltid göra vad du kan för att begränsa skada som du kan orsaka MBV
och bilen.




Villkor däckhotell.

1. Genom detta avtal åtar sig Brännlunds Motor AB att för kundens räkning under
förvaringstiden förvara aktuella däck i max 10 månader. Med förvaringstid avses 10
månader från däckens och/eller fälgarnas inlämnande eller senaste säsongskifte. Med
inlämnare avses den som lämnat in däcken och/eller fälgarna. Med kunden avses
däckens, fälgarna och bilens ägare i de fall avtal innehållande bestämmelser angående
däckförvaring ingåtts mellan å ena sidan däckens, fälgarna och bilens ägare samt å
andra sidan Brännlunds Motor AB.
2. Förvaringen sker på de villkor som anges i dessa allmänna bestämmelser för
däckförvaring.
3. Under förvaringstiden kontrollerar Brännlunds Motor AB mönsterdjup samt förvarar
däcken på ett fackmannamässigt sätt.
4. Är kunden konsument gäller dessutom konsumenttjänstlagens (SFS 1985:716)
bestämmelser om vad som avses med fel, påföljder vid fel, kundens rätt att avbeställa
förvaringstjänst och Brännlunds Motor AB:s rätt till ersättning för förluster i anledning
därav, Brännlunds Motor AB:s skadeståndsskyldighet samt jämkning av skadestånd.
5. Brännlunds Motor AB:s ersättningsskyldighet till kunden på grund av skada omfattar
inte i något fall förlust i näringsverksamhet.
6. Är Kunden konsument gäller konsumenttjänstlagens bestämmelser om reklamation.
7. Är Kunden näringsidkare gäller följande beträffande reklamation. Brännlunds Motor
AB ansvarar för fel, endast om kunden inom skälig tid efter det att han märkt eller borde
märka felet underrättar Brännlunds Motor AB (reklamerar). Kundens reklamation
avseende fel skall innehålla uppgift om felets art och tidpunkten när felet märktes. Har
förvaringsuppdraget avslutats får kunden häva avtalet eller fordra skadestånd på grund
av ett dröjsmål endast under förutsättning att han senast inom skälig tid efter
uppdragets avslutande har underrättat Brännlunds Motor AB om att hen vill åberopa
dröjsmålet. Vid dröjsmål med betalning uttas dröjsmålsränta enligt lag. För
betalningspåminnelse utgår lagstadgad påminnelseavgift.
8. Brännlunds Motor AB har panträtt i förvarade däck till säkerhet för alla
förvaringsavgifter och andra fordringar mot kunden som härrör från detta avtal. Om
däcken förkommer eller förstörs, har Brännlunds Motor AB istället panträtt i
ersättningsbelopp som betalas ut av försäkringsbolag eller någon annan.
9. Är Kunden konsument och sen med betalning får Brännlunds Motor AB hålla kvar
däcken till dess att betalning inkommit, eller vid tvist om betalning, till dess att
konsumenten ställt godtagbar säkerhet för Brännlunds Motor AB:s fordran.
10. Är Kunden näringsidkare och sen med betalning har Brännlunds Motor AB rätt att
tidigast 30 dagar efter den underrättelsen om hävning sänts till kunden realisera
förvarade däck. Endast så mycket av det förvarade godset skall realiseras att
kostnaderna för försäljningen och Brännlunds Motor AB:s sammanlagda fordringar
täcks. Brännlunds Motor AB skall om möjligt i förväg underrätta kunden om hur godset
kommer att realiseras.
11. Är kunden konsument och kunden inte avhämtat däcken innan förvaringstidens
utgång gäller beträffande Brännlunds Motor AB rätt att försälja de förvarade däcken
bestämmelserna i lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har avhämtats.
(SFS 1985:982).
12. Är Kunden näringsidkare och däcken inte avhämtats innan förvaringstidens utgång
tillfaller däcken Brännlunds Motor AB.
13. Inlämnarens personuppgifter behandlas av Brännlunds Motor AB i en säker
datamiljö, med tillämpning av gällande industriella standards och övriga lämpliga
säkerhetsmetoder och procedurer. Inlämnaren har rätt att inspektera de
personuppgifter som behandlas av Brännlunds Motor AB och, om nödvändigt be
Brännlunds Motor AB rätta eller ta bort sådana uppgifter. Personuppgifterna kommer
att användas för kundadministration. Vidare reserverar Brännlunds Motor AB rätten att
avslöja inlämnarens personuppgifter i den mån det är nödvändigt för att genomdriva
eller bevara Brännlunds Motor AB:s rättigheter eller i enlighet med instruktioner
utfärdade av domstol eller annan behörig myndighet. Inlämnaren godkänner att
Brännlunds Motor AB genomför den behandling av inlämnarens personuppgifter som
angivits ovan och lämnar härmed enligt personuppgiftlagen (1998:204) erforderligt
samtycke.
14. Kunden kan inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till
annan utan Brännlunds Motor AB skriftliga medgivande.
15. Det åligger kunden att tillse att Brännlunds Motor AB har aktuell adress för eventuell
kallelse till däckskifte.
16. Kunden medger att kallelse enligt detta avtal skickas till av inlämnaren till
Brännlunds Motor AB senast angiven adress. Har kallelse skickats till sådan adress
skall kunden anses delgiven kallelsen.
17. Brännlunds Motor AB har alltid rätt att utgå ifrån att inlämnaren - om inte annat
särskilt anges på incheckningsblanketten i samband med incheckning- är ägare av de
förvarade däcken.
18. Om någon av parterna väsentligt bryter mot något av villkoren i detta avtal har den
andra parten rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande.